Skip to main content

“Zakovat” o‘yini oldidan Toshkentda ko‘chat ekish marosimi bo‘lib o‘tdi

Talabalik davrida oʻqish, ish, ijtimoiy hayot va shaxsiy vaqtni bir vaqtda ushlab turish – bu haqiqiy "superqahramonlik". Lekin bu muvozanatni saqlash mumkin!  

Muammo Belgilari:  

1. Vaqt yetishmasligi:  

   - "24 soat yetmayapti!" degan hiss.  

   - Dars va ish oʻrtasida doimiy yugurish.  

2. Charchoq va stress:  

   - Uyqusiz kechalar, energiya tugashi.  

3. FOMO (Qoʻrquv):  

   - "Doʻstlar bilan vaqt oʻtkazolmayapman", "Oʻqishda orqada qolyapman" degan tashvish. 

 Tavsiyalar va Maslahatlar:  

1."Aqlli" Rejalashtirish:  

   - Hayotiy misol: _Ali dars va ish jadvalini Google Calendar-da belgilaydi. Har bir vazifa uchun vaqt chegarasi qoʻyadi (masalan: "2 soat – kurs ishi")._  

   - Maslahat:

     - Muhim va shoshilinch ishlarni birinchi bajaring.  

     - "Muhim emas" vazifalarni keyinga qoldiring yoki rad eting.  

2. Chegaralar Qoʻying:  

   - Hayotiy misol: _Zuhra ish joyiga "Dars vaqtida telefon koʻtarmayman" degan qoida oʻrnatdi. Haftasiga 3 kun ishlashga kelishib oldi.

   - Maslahat: Ish beruvchi yoki oʻqituvchingiz bilan ochiq gaplashing. Talaba ekansizligingizni eslatib qoʻying.  

3. Oʻzingizga Vaqt Ajrating:  

   - Hayotiy misol: _Farida har kuni 20 daqiqa yoga bilan shugʻullanadi. Bu unga stressni kamaytirishga yordam beradi._  

   - Maslahat: Kuniga kamida 30 daqiqa shaxsiy vaqt (kitob oʻqish, musiqa, sport).  

4. "Yaxshi yetarlicha" printsipi:  

   - Hayotiy misol: _Sardor barcha topshiriqlarni mukammal bajara olmasligini tushundi. U muhim darslarga koʻproq vaqt, qolganiga kamroq ajratishni oʻrgandi._  

   - Maslahat: Hamma narsada 100% mukammallikni talab qilmang. "Yetarli yaxshi" – bu ham yechim.  

 Hayotiy Xulosa:  

Oʻqish va ishni muvozanatlashtirish – bu mahorat va strategiya masalasi. Siz robot emas, insonsiz! Vaqt-vaqti bilan dam olish, "Yoʻq" deyishni oʻrganish va rejalashtirish orqali hamma narsaga vaqt topishingiz mumkin.  

 

Misol: _Aziza birinchi kursda ish boshlaganida, uyqusizlik va stress tufayli darslarda diqqati pasaygan edi. U kuniga 6 soat uxlashini 8 soatga koʻtardi, darslarni "Pomodoro usuli" (25 daqiqa ish + 5 daqiqa dam) bilan oʻrganishni boshladi. 2 haftadan soʻng, u nafaqat ishda, balki oʻqishda ham yaxshilandi.

Eslatma: Muvozanat – bu har kuni yangilanadigan jarayon. Oʻzingizga mehribon boʻling!

 

Sardor OTAYOROV

Mirzo Ulug‘bek nomidagi Samarqand davlat arxitektura-qurilish universiteti psixologi.

 

Foto: Axborot xizmati tomonidan sun’iy idrok yordamida tayyorlandi.